Az elmúlt hónapok szerencsétlenkedése után 2012 kifejezetten biztatóan indul a Nagy Vízen túl, és ehhez nem kellett más, mint egy szarul sikerült hollywoodi gyerekzsúr teljes költségvetése, egy folyamatosan rángatott kézikamera és egy átlagosnál kreatívabb marketingkampány. Az e heti elemzésben egy no-budget sufnihorror és a Sátán segítségével feltaláljuk a spanyolviaszt és kiutat mutatunk Hollywoodnak az egyre mélyülő recesszióból, benyalunk a Placenták Ellenségének és páratlan éleslátással még arra is rámutatunk, hogy miért gáz Tintin. 

HÉTVÉGI TOP10 - 2012. JANUÁR 6-8.

1 The Devil Inside $33,7M   
2,285 $14,763  $33,7M
2 Mission: Impossible 4. $19,8M -32%     3,555     $5,589     $169,5M
3 Sherlock Holmes 2. $13,6M -34% 3,603 $3,799 $157M
4 The Girl with the Dragon Tattoo    $11,3M -23% 2,950 $3,852 $76,9M
5 Alvin and the Chipmunks 3. $9,4M -42% 3,425 $2,773 $111,5M
6 War Horse $8,6M -40% 2,783 $3,119 $56,9M
7 We Bought a Zoo $8,3M -37% 3,170 $2,620 $56,3M
8 The Adventures of Tintin $6,7M -41% 3,006 $2,238 $62M
9 The Darkest Hour $3,1M -25% 2,163 $1,444 $18,6M
10 New Year's Eve $3,1M -51% 1,864 $1,667 $51,8M


AKTUÁLIS PREMIEREK

A premier tökéletes pozícionálása, valamint a hagyományos és közösségi médiát letaroló célzott marketingkampány ("A Vatikán nem akarja, hogy lásd ezt a filmet", ld. a Deadline rövid összefoglalóját) megtette a hatását, a Paramount aktuális no-budget dokuhorrorja nagyon komolyan bekezdett az újév első hétvégéjén. A The Devil Inside három nap alatt összegereblyézett 34,5M-ja még a legoptimistább várakozásokat is jócskán felülmúlta, a januári holtszezonban eddig ennél csak az első felújított Star Wars-film (40M) és a Cloverfield (35,9M) tudott jobbat, de ha a moziátlagot nézzük, akkor az országos premierek közül már csak a Star Wars-film előzi meg. Bár a felfokozott érdeklődés a továbbiakban minden bizonnyal jelentős mértékben csökkenni fog, a film sikere ismét csak megerősíti a Paranormal Activity-széria tanulságait: ezek a vírus-marketinggel megtámogatott "found footage"-horrorok perpillanat Hollywood legbiztosabb befektetéseinek számítanak, melyek a rendületlenül csökkenő nézőszámok, az elszálló költségvetések és a vészesen fogyó giga-franchise-ok (Harry Potter, Twilight, Batman, Transformers, Marvel-szuperhősök) árnyékában szinte magától értetődően, minimális kockázat mellett garantálják az extra profitit. A recept igazából már az ezredforduló előtt, a Blair Witch Project idején készen volt (költség: 60E!, világszintű bevétel: 248,6M), mégis tíz év, illetve a Cloverfield (25M, 170,7M) és mindenekelőtt a Paranormal Activity (15E!, 193,3M) kiugró sikere és brutális rentabilitása kellett ahhoz, hogy Hollywood rájöjjön, mekkora anyagi potenciál is rejtőzik a filmes "mise-en-scéne" eszköztár zárójelezésében.* 

Az ilyesfajta horrortrendek általában akkor csengenek le, amikor a trendet elindító, kasszarobbantó film folytatásai után az aránylag sikeres „második hullám” folytatásai is elkészülnek (ld. a tini slasher reneszánsz esetében: Még mindig tudom, mit tettél tavaly nyáron - 40M, vagy a "torture porn"-filmek esetében Motel 2. - 17,6M), de jelen pillanatban ez a(z ál)dokumentarista nekibuzdulás valamivel életképesebbnek tűnik és hosszabb lefolyásúnak ígérkezik elődeinél, két dolog miatt is. Egyrészt az alig pár milliót kóstáló sufni-horrorok még a nagyságrendekkel komolyabb összegeket megmozgató marketinggel (a Paranormal Activity első része esetében állítólag 20M) együtt SEM tudnak annyiba kerülni, hogy ne érje meg évente akár többet is mozikba küldeni belőlük, vagyis ha az újdonság ereje idővel el is veszik, már egy szolid 40-50M körüli végösszeggel is bőven nyereségesnek számítanak (szemben pl. az idővel relatíve egyre drágábbá és drágábbá váló Sikoly vagy Fűrész-filmekkel). Másrészt a formátumot elméletileg különösebb fennakadás nélkül hozzá lehet igazítani bármelyik másik hatásorientált műfajhoz, vagyis ami marginális horrortrendnek indult, az még simán lehet egy jóval átfogóbb trend is - ennek jegyében pedig már február-márciusban érkezik egy áldokumentarista SF-thriller (Chronicle), illetve egy kézikamerás tinédzser-mozi (Project X) is, méghozzá nem is rossz kilátásokkal (de korábbróll akár ide vehetjük akár a 128,5M-ig jutó Borat-ot is). A határ nem a csillagos ég, de vélhetően Hollywood még messze nem hozta ki a maximumot a formátumból.

Ami közvetlenül a The Devil Inside jövőjét illeti, a Paramount bemutatója mindössze 2200 moziban nyitott, vagyis a következő hetekben mindenképpen számíthat némi kópiaszám-növelésre, cserébe viszont olyan lesújtó kritikai és nézői visszajelzéseket kapott, ami még az ebből a szempontból meglehetősen hányatott sorsú horror-mezőnyben is ritkának számít (a Rotten Tomatoes indexe jelenleg 7%-on áll, a Cinemascore szerint pedig a közönség ötöde a létező legalacsonyabb osztályzatot adta) – a két tényező hatása valószínűleg kiegyenlíti majd egymást. A Paranormal Activity-folytatások vagy a tematikájában igen hasonló The Last Exorcism az erős kezdés után annak idején átlagosan 60%-os csökkenéssel vették a következő kanyarokat, valamint teljes bevételük 50-60%-át már az első hétvégén begyűjtötték – vélhetően ugyanez a forgatókönyv érvényesül majd a The Devil Insideesetében is, ami egy 65-70M körüli zárást jelent. 

*az igazsághoz hozzátartozik, hogy a The Devil Inside igazából NEM áldokumentarista, viszont a trailer a rázkódó kamerával és a szemcsés képekkel egyértelműen rájátszott a műfajra, a közönség igen jelentős hányadát vélhetően be is csapva ezzel. 

KORÁBBI PREMIEREK

Miközben szinte az összes blockbuster-aspiráns tendenciózusan alulteljesített az ünnepi szezonban, addig a lesajnált Tom Cruise idén karácsonykor egyértelműen lenyúlta a showt. A negyedik Mission: Impossible (170,2M) kilátásait latolgatva előzetesen mindenki maximum az előző rész (141,1M) befogását tartotta elképzelhetőnek, de a pozitív kritikákkal, a Burj Khalifa-jelenet körüli buzz-zal, valamint az előrehozott, limitált IMAX-premierrel megtámogatva Tom Cruise nemhogy hozta a kötelezőt, de a holiday szezon egyértelmű nyertese lett az Alkonyat aktuális része (278,4M) mellett. Bár ha az inflációt is belekalkuláljuk a buliba, akkor valamivel azért árnyaltabb a kép (a Mission: Impossible-széria bevételei mai árfolyamon, sorrendben: 325,1M, 317,3M, 162,4M), viszont ez a siker kétségkívül helyreállította Cruise igencsak megkopott renoméját, legalábbis a következő médiabalhéig biztosan (a Placenták Ellenségének a 2006-os Világok harca óta nem volt igazi sikerfilmje). A kedvező csökkenési ráták miatt a 200M tulajdonképpen már biztosnak tűnik.

Bár az előzetes várakozásoktól és elődeiktől továbbra is jócskán elmaradnak, a Sherlock Holmes (157,4M) és az Alvin-folytatások (111,5M), valamint A tetovált lány-remake (76,8M) a nagy karácsonyi-szilveszteri darálásban (amikor a hétközi bevételek magasak, a hétvégi csökkenések pedig alacsonyak) azért rendesen megszedte magát, némiképp feledtetve az első hétvége keserű szájízét. A Spielberg és Jackson nevével fémjelzett Tintin-ről (61,8M) ez már annyira nem mondható el, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a várakozások már eleve túlzóak voltak vele kapcsolatban. Egyrészt az európai klasszikusok importjára odaát egyszerűen nincs (kiugró) kereslet, még a 3D ellenére sem, ezt idén ősszel már A három testőr (20,3M) és a Hugo (51M) is bebizonyította (de még a Johnny English 2-t is ide vehetjük). Másrészt a mocap ebben a formában teljes tévút, tulajdonképpen még nem volt film, ami visszahozta volna a brutális költségeket (Beowulf –82,8M, Sky Captain – 37,2), de még a nullszaldó is csak akkor jött ki, ha kimondottan karácsonyi témájú filmről volt szó (Polar Express – 182,7M, Christmas Carol – 137,8M) - és ez nem az észak-amerikai bevételekre vonatkozik, hanem a teljes sártekére(!). Ráadásul az sem elhanyagolható, hogy a MI-4 és a The Devil Inside pozicionálásával és reklámjával annyira ügyesen sakkozgató Paramount némiképp elszabta aTintin terjesztését: a fentiek fényében simán el kellett volna már indítani karácsony előtt 2-3 héttel, akár limitáltan is, hogy kikerülje a gyilkos karácsonyi tülekedését. A masszív külföldi bevételek (260M) miatt bukásról még így sem beszélhetünk, de a jó előre belengetett második részt valószínűleg duplán átgondolják majd. Ugyanez vonatkozik a fenti trió tervbe vett folytatásaira is, bár esetükben még nincsenek véglegesnek tekinthető nemzetközi adatok. 

Bár a Tintin eredményét minden bizonnyal überelni fogja, Spielberg másik karácsonyi bemutatója, a War Horse (56,8M) szintén nem szaggatja az istrángot. Az első napok biztató eredményei és az Oscar-jelölésekről szóló kezdeti pusmogások még egy egészen másfajta forgatókönyvet helyeztek kilátásba, de azóta a kedélyek gyanúsan lecsillapodtak. A War Horse-zal ellentétben a még mindig csak 737 moziban futó Az utódok (összbevétel: 43,9M, Rotten Tomatoes-index: 89%) továbbra is magabiztosan tartja magát, néha még a top10-be is bekacsint – mivel Alexander Payne filmje az Oscar-szezon egyik legbiztosabb befutójának számít, egyelőre minden esélye megvan, hogy tovább terjeszkedve, jelölésekkel megtámogatva a rendező korábbi filmjeinek nyomába eredjen (Schmidt története - 65M, Kerülőutak - 71,5M). Az Oscar-specialista Weinstein Company idén két limitált bemutatóval nevezett az Oscar-versenybe, de a moziátlagok és a várható jelölések alapján a My Week with Marilyn (Rotten Tomatoes-index: 83%) és a The Artist (97%) közül mára egyértelműen az utóbbi kilátásai tűnnek biztatóbbnak a január 24-e (az Oscar-jelölések kihirdetése) utáni időszakra. Hogy ez mire lesz elég anyagi értelemben, az még kérdéses – lévén mégiscsak egy francia gyártású némafilmről beszélünk –, de az biztosan állítható, hogy az egyelőre mindössze 172 moziban futó The Artist a következő hónapokban megsokszorozza majd jelenlegi bevételét (7,1M). A limitált bemutatók különversenyét a bevételi fronton egyébként egy jelentős kópiaszám-növelés után a Tinker Tailor Soldier Spy (összbevétel: 10,4M), a moziátlag tekintetében pedig a mindössze öt moziban vetített The Iron Lady (34,400-as átlag) nyerte, de a John le Carré-adaptáció Oscar-jelölések hiányában 25M fölé aligha megy majd a továbbiakban, a Margaret Thatcher-életrajz pedig leginkább Merryl Streep kötelező jelölésében bízhat. 

JÖVŐ HÉT

Három országos premier érkezik jövő héten a tengerentúli mozikba, és jelen pillanatban nagyjából szinte bármilyen erősorrend elképzelhető közöttük. A szépség és a szörnyeteg 3D lényegében egész januárban egymaga töltheti ki a családi mozik piacán keletkezett űrt, de az Oroszlánkirály 3D nyitóeredménye (30M) és végösszege (94,2M) igen távolinak tűnik. Mellette Mark Wahlberg legújabb akciófilmje, a Contraband és Queen Latifah musical-komédiája, a Joyful Noise küzd a nézőkért, kettejük közül az aktuális trailer-megtekintések, az internetes buzz és a HSX-index alapján jelen pillanatban a Contraband tűnik a befutónak. A havi előrejelzésben ennek pont az ellenkezőjét jósoltuk.