Kate Beckinsale bőrszerkóban ugrabugrál, George Lucas dacosan küzd a szerelméért, Mark Wahlberg lazán leveri Jason Statham-et, a stresszes stúdiófőnököket pedig orálisan elégítik ki az e heti elemzésben. 2012 eddigi három januári hétvégéjéből kettő ütötte a tavalyi eredményeket, egy kottára hozta a 2011-es összeget, egy hétvége pedig még hátra van, vagyis a tavalyi őszi-téli buslakodás után nagy most az öröm és bódottság Hollywoodban, viszont az a furcsa helyzet is előállt ebben a szokatlan tolongásban, hogy a hónap győztese megtisztelő címhez már egy 60M körüli végösszeg is bőven elég lesz.

HÉTVÉGI TOP10 - 2012. JANUÁR 20-22.

1 Underworld Awakening        $25,3M 3,078      $8,222    $25,3M
2 Red Tails $18,7M 2,512 $7,477 $18,7M
3 Contraband $12M -51% 2,870 $4,195 $45,9M
4 Extremely Loud & ... $10M +10935% 2,630 $3,820 $10,7M
5 Beauty and the Beast 3D $8,7M -51% 2,625 $3,345 $33,5M
6 Haywire $8,4M 2,439 $3,454 $8,4M
7 Joyful Noise $5,9M -47% 2,735 $2,164 $21,7M
8 Mission: Impossible 4. $5,5M -52% 2,519 $2,205 $197,3M
9 Sherlock Holmes 2. $4,5M -47% 2,485 $1,817 $178,3M
10 The Iron Lady $3,6M       -32% 1,076 $3,424 $12,5M

ORSZÁGOS PREMIEREK

Miközben a bevételi listák csúcsán terpeszkedő mega-franchise-ok lassan kifutnak (Harry Potter-től a Nolan-féle Batman-ig), ideges kéztördelésre késztetve ezzel a karomnyi szivart csócsáló stúdiófőnököket, addig a második vonal lesajnált és idejekorán temetett képviselői köszönik szépen, élnek és virulnak. A 2000-es évek közepére a Végső állomás, a Resident Evil vagy éppen aHalálos iramban-sorozat finoman szólva is a kifáradás jeleit mutatta, de egy hosszabb-rövidebb kényszerpihenő után látványosan bebizonyosodott, hogy egy esetleges 3D-tunninggal és/vagy az eredeti szereplőgárda összeterelésével nem csupán a franchise-bödön aljára ragadt maradékot lehet kikanalazni, de akár még egy teljesen új bödönt is meg lehet kezdeni. Beszédesek a számok: az újbóli nekibuzdulás és fazonigazítás a Végső állomás esetében 58%-kal, a Resident Evilesetében kereken 100%-kal, a Halálos iramban esetében pedig előbb 129%-kal, majd 295%-kal dobta meg a világszintű bevételt az eredeti trilógiák utolsó részeihez képest, aminek láttán a stúdiófőnökök suttyomban egész biztosan elmorzsoltak néhány örömkönnycseppet, majd jól leszopatták a titkárnőt a dögnagy szilfa-íróasztal mögött.

A lejárt szavatosságú szériák kicsinosításában különösen a Sony akció/SF/horror-vonalra szakosodott leányvállalata, a Screen Gems mutatkozik aktívnak, ami a negyedik Resident Evilbrutális külföldi mutatóin (236M! az Észak-Amerikában gyűjtött 60,1M mellé) felbuzdulva most az Underworld-franchise lefulladt mociját rúgta be újra – és ha akkora fülsiketítő robajt nem is sikerült csapni, mint a fenti esetekben, azért a jóllakottan szunyókáló szomszédokat így is sikerült felverni. A Kate Beckinsale-t újra csatasorba állító és 3D-vel gizdázó negyedik rész nemcsak hozta a kötelezőt az első hétvégén, de egy jelképes összeggel még meg is fejelte a franchise betonbiztos nyitóátlagát, mindenekelőtt a 3D-és bevételek manapság szokatlanul magas részarányának köszönhetően (a teljes bevétel 60%-a származott a 3D-és vetítésekből). A képet némileg azért árnyalja, hogy 70 milliós költségvetésével az Awakening-re keresztelt negyedik epizód nemcsak a széria, de a gyártó Screen Gems eddigi legdrágább produkciója is egyben (az egyaránt 60 milliót kóstáló negyedik Resident Evil és a Priestután), de a várható külföldi bevételek (az eddigi részek esetében stabilan a teljes bevétel 50%-a körül), a várható dvd/bluray-eladások (az eddigi részek esetében stablian 45-50M körül) és a meglepően pozitív nézői visszhang (Cinemascore A-) miatt különösebb aggodalomra nincs ok. A svéd rendezőpáros által dirigált epizód a továbbiakban várhatóan a negyedik Resident Evilmintájára (nyitány: 26,6M, végösszeg: 60,1M) teljesít majd Észak-Amerikában, fej-fej mellett versenyezve a Contraband-del a január legjobbja címért. 

George Lucas szerelemprojektje, a saját zsebből finanszírozott és a Fox által forgalmazott Red Tails – hála a bedurvuló kampánynak és minden bizonnyal Lucas figyelemfelkeltő, beszólogatós, a visszavonulást megpedzegető nyilatkozatainak is – ráduplázott az előzetes várakozásokra, így többek közt az enyémre is, de hogy hosszútávon ez a 18,7M mire lesz elég, az továbbra is igencsak kérdéses. A közönség kétharmadát az idősebb, 25 feletti korosztály tette ki, ami előrevetíthet egy hosszabb távú, decens lefutást, keményen rálicitálva a tematikájukban hasonló pilótás filmekre (pl. Flyboys – 17,8M, Sky kapitány és a holnap világa – 37,7M, stb.), de a Lucas által prognosztizált forgatókönyv, nevezetesen A segítség (nyitány: 26M, végösszeg: 169,5M) menetelésének újrázása inkább a vágyálom-kategóriába tartozik, különösen a negatív kritikák fényében (a Rotten Tomatoes indexe 33%-on áll). A Red Tails megtérülési esélyeit tovább rontja, hogy egyrészt a sajtóban a bemutató közeledtével hétről hétre komolyabb és komolyabb összegek bukkantak fel a költségvetési oldalon (a kezdeti 25M után legutóbb már 100M-ról pusmogtak, a marketinggel együtt), másrészt pedig hogy témájánál fogva külföldi mozis terjesztésre lényegében esélytelen. A második világháborús fekete vadászpilótákról szóló, kétórás akciófilm vélhetően 50-55M környékén fog távozni a mozikból, ami elég komoly bukást jelent az Áll Nélkül Született Ember számára - de mielőtt bárki is aggódni kezdene, a február elején érkező Baljós árnyak 3D minden bizonnyal kárpótolja majd a kiesett tízmilliókért. 

Az Extremely Loud & Incredibly Close egy igazi szőrös tökű, Oscar-specialista  tearjerker, 911-es tematikával és hatalmas nevekkel a kamerák előtt és mögött egyaránt (Tom Hanks: 3 Oscar-jelölés + 2 győzelem, Sandra Bullock: 0+1, Stephen Daldry rendező: 3+0, Eric Roth író: 3+1), de a közepes kritikák és a kegyelemből/megszokásból kiosztott, szinte egymagában árválkodó Legjobb Film-jelölés nem sok jóval kecsegtet a jövőre nézve, ráadásul Tom Hanks neve sem cseng már úgy, mint a régi szép időkben (az évezredforduló óta Hanks igazából csak a Da Vinci-filmekkel tudott komoly sikert felmutatni, de azok bárki mással is sikeresek lettek volna). Daldry filmje négyhetes limitált próbamenet után most kezdte meg a széleskörű terjeszkedést, de az eddig magabiztosan hozott 15-18 ezres átlag országos szinten hirtelen a Haywire szintjére zsugorodott, az pedig – ahogy mindjárt látni fogjuk – nincs túl magasan. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a Warner bemutatója Daldry előző két Oscar-aspiráns melodrámája, A felolvasó (34,1M) és Az órák(41,6M) között végez majd valahol. 

Hiába a kimagaslóan pozitív kritikai visszhang (Rotten Tomatoes-index: 83%), a pazar mellékszereplői gárda és Soderbergh relatíve jól csengő neve, a női Bourne-ként beharangozott Haywire újfent alátámasztotta a régi tételt, miszerint a hagyományos női akcióhősök nem nagyon érdeklik a közönséget, hacsak az a női akcióhős nem Angelina Jolie. A 2500 moziban összehaknizott vérszegény nyitányból és siralmas moziátlagból kiindulva a Relativity bemutatója nemcsak a tematikájában igen hasonló Hannát (40,2M) vagy Colombianát (36,6M) fogja jócskán alulmúlni, és nemcsak Soderbergh leggyengébben teljesítő széles körben terjesztett filmje lesz aSolaris (14,9M) után, de még a nem túl veretes költségvetés (23M) eléréséért is vért kell izzadnia.

KORÁBBI PREMIEREK

Mark Wahlberg a múlt héten alaposan rácáfolt a kétkedőkre, vagyis hát rám, a közepes kritikák dacára/hatására és az elcsépelt trailerek dacára/hatására a Contraband nemcsak a januári tesztoszteron-szagú, oldschool akciómozikat hagyta le könnyedén (Edge of Darkness – 43,3M, The Mechanic – 29,1M, stb.) , de a közeljövőben Wahlberg saját korábbi B-listás kinyilatkoztatásait is simán beéri (Shooter – 47M, The Happening – 64,2M stb.), sőt minden bizonnyal viszi az egész januárt is. Persze ha az inflációt is belekalkuláljuk a buliba, akkor azért másképp néz ki a történet (ebben az esetben a Contraband még Wahlberg egyéni top10-be sem jut be), de mindenesetre az biztosnak látszik, hogy Marky Mark ezekkel az önállóan sikerre vitt, 40-60M közé kalibrált akciómozikkal mára lekörözte a műfaj másik kiskirályát, Jason Statham-et. 

A siralmas nézői visszajelzések megtették a hatásukat, amekkora lendülettel a The Devil Inside (51,2M) bekezdett annak idején, akkora svunggal esik vissza azóta. A 76%-os második hétvégi csökkenés (ami érdemben a harmadik hétvégére sem mérséklődött) nem csupán a már eleve hányatott sorsú horrorok között számít kirívónak, hanem úgy zusammen, a teljes mezőnyt figyelembe véve is: a második hétvégén a 2000 mozi feletti premierek közül eddig csak a Gigli (-81,9%) és az új Péntek 13.(-80,4%) produkált ennél nagyobb zuhanást a jegyzett box office történetében. A Paramountot mindez túlságosan már aligha izgatja, lévén a no-budget ördögűzős horror már így is bőven nyereségesnek számít, viszont a következő hónapok áldokumentarista próbálkozásai (Chronicle, Project X, Silent House stb.) igencsak megszívhatják, ha a nézői bizalom ilyen mértékben rendül meg a formátum iránt. 

JÖVŐ HÉT

Január utolsó hétvégéje ugyanolyan lesz, mint az előző kettő, vagyis három új országos premier küzd majd a parlagon heverő nézőkért, és még a bevételi arányok tekintetében is hasonló megoszlás várható, mint korábban, viszont van egy fontos különbség: mind a három országos premiert független stúdió szállítja, amire nagy valószínűséggel még nem volt példa az észak-amerikai box office történetében. A hétvége győztesének jelen pillanatban a vadregényes környezetbe helyezett Liam Neeson-akció/kalandfilm (The Grey, Open Road Films) tűnik, mögötte nem sokkal pedig az aktuális Katherine Heigl-akció/romkom (One for the Money, Lionsgate) vadászik a mostanában némiképp elhanyagolt női közönségre és az eltévelyedő férfiakra, de a netes buzz alapján (twitteres említések, webes kommentek, trailer-megtekintések stb.) azért a nem túl acélos Man on a Ledge-t (Summit) sem szabad teljesen leírni - még az is előfordulhat, hogy a Contraband-Beauty & The Beast-Joyful Noise trióhoz hasonlóan ezúttal is mind a három premier 10M fölé kerül. Emellett célegyenesbe fordul az Oscar-verseny is, a következő héten egy jelentősebb kópiaszám-növelés után várhatóan a két fő aspiráns, a The Descendants (51,2M) és a The Artist (12,1M) is beköszön a top10-be, de még a Hugo (55,8M) és a War Horse(72,2M) is feltámadhat hamvaiból.